måndag 19 mars 2012

19 mars

Under hela vår långa resa som har pågått under mer än tre års tid så finns det en sak som jag har valt att inta blogga om men nu är det oundvikligt för det påverkar oss klart. Alla behandlingar som Johan har fått har självfallet påverkat fertiliteten. Vi har fått kämpa för att komma dit vi är i dag. Ett antal läkarbesök. Ett antal samtal för att bevisa att vi kommer att bli bra föräldrar fast vi lever med en dödlig sjukdom. Ett antal diskussioner för att bevisa att längtan efter ett barn försvinner inte bara för att man drabbas av en sjukdom. De svar man har fått är: Tänk på barnet! Det vore inte rätt för barnet att behöva mista sin pappa! Efter flera år med övertygelse och intyg från Johans läkare skulle det äntligen blir vår tur att få påbörja IVFbehandling. Då när vi äntligen fått godkännande och när jag precis har påbörjat behandlingen då slår den till med bravur. Då kommer den här jävla sjukdomen tillbaka. Vi är nu i slutskedet av första IVFförsöket. I morgon är det äggplock. Det är svårt att kunna glädjas och tro på det här. Varför skulle det här fungera? Framtidstro blandas med oro och tankar om Johans behandling har fungerat. Johans läkare sade så här: "Ni är utsatta för hård press just nu". Det är väl det minsta man kan säga.

3 kommentarer:

  1. Hej igen. Det finns en möjlighet att skriva så därför gör jag det...
    Min vän fick konstaterad pankreascancer (i buksportkörteln) samma dagar som hans första dotter föddes. Han hann uppleva dotterns 1-årsdag innan han somnade in efter månader av kamp. På något sätt har dottern gjort att vi alla (speciellt frun/mamman + halvsyskonen) som är kvar kämpat vidare. Inte för att de inte skulle gjort det annars heller men framför allt har vi fått anledningar att kravlöst umgås, träffas och prata om min vän som trots allt delvis finns kvar i dottern. Man kan prata om ögonfransar och magform som påminner så tydligt. Sorgen finns kvar men kan snart övergå i skratt då det händer så mycket hos barn. Inga svar finns på era frågor men jag tror att om man går igenom svåra kriser och känner av utsattheten som det faktiskt innebär att vara människa så blir man en god och sund medmänniska, och även en god förälder. Barn=krav men barn=drivkraft. Styrkehälsningar/Daniel

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina inlägg. Styrkekramar till dig! Nina

    SvaraRadera
  3. Tack för att du hörde av dig på min blogg.
    Så bra för oss att ha den ventilen , jag tänker följa din blogg och tycker att vi ska behålla kontakten.
    Det är skönt att det finns någon som förstår smärtan med att vara anhörig.
    Hälsa Johan och är ni i närheten vill jag att ni hör av er. Kram Bettina

    SvaraRadera